Partner serwisu
Prawo i polityka

Loty do USA nad Rosją. Waszyngton rozważa zakaz

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
13-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Loty do USA nad Rosją. Waszyngton rozważa zakaz
fot. Piotr BożykDreamliner Xiamen Airlines
Chińskie linie lotnicze realizują operacje do Stanów Zjednoczonych Ameryki z wykorzystaniem rosyjskiej przestrzeni powietrznej. Administracja Donalda Trumpa chce ukrócić proceder, który zakłóca „wolny rynek” – informuje agencja Reutera. Zakaz nie wiązał był lotów all-cargo.

Konflikt rosyjsko-ukraiński doprowadził do znacznego odwołania lotów i przekierowań, zakłócając rutynowe operacje lotnicze i zwiększając koszty ekonomiczne. Od początku „specjalnej operacji” Rosji w Ukrainie, linie lotnicze z „państw nieprzyjaznych” nie mogą wykorzystywać syberyjskiej przestrzeni powietrznej do lotów na Daleki Wschód i vice versa, co stawia w korzystnym położeniu głównie chińskich operatorów.

Administracja Donalda Trumpa chce ukrócić ten proceder, proponując implementację zakazu przelotów chińskich linii lotniczych nad Rosją na trasach wyłącznie do i ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, argumentując, że skrócenie czasu lotu, jakie umożliwia ta praktyka, stawia amerykańskich przewoźników i „wolny rynek” w niekorzystnej sytuacji – informuje agencja Reutera. Propozycja ta stanowi kolejną eskalację wojny handlowej między dwiema największymi gospodarkami świata i została ogłoszona po tym, jak Pekin zaostrzył kontrolę eksportu metali ziem rzadkich, kluczowych dla niektórych gałęzi przemysłu w USA.

Amerykańskie linie lotnicze od dawna krytykują decyzję o zezwoleniu chińskim przewoźnikom na korzystanie z rosyjskiej przestrzeni powietrznej na trasach do i ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, ponieważ daje im to przewagę w postaci skróconego czasu lotu i mniejszego zużycia paliwa, co przekłada się na niższe koszty operacyjne. Chińskie linie lotnicze nie zostały objęte rosyjskim zakazem lotów, więc wykorzystują kluczową przewagę, aby zwiększyć udział w rynku w porównaniu z przewoźnikami spoza Państwa Środka na trasach międzynarodowych.

Zdaniem Departamentu Transportu USA, obecna sytuacja jest „niesprawiedliwa i ma znaczący negatywny wpływ na konkurencję wśród amerykańskich przewoźników lotniczych”. Propozycja zastosowania ograniczeń dotyczących przelotów nie dotyczy lotów wyłącznie frachtowych. Rzecznik chińskiego MSZ-u uważa, że nowe ograniczenia nie sprzyjają wymianie osobowej. Decyzja amerykańskiego Departamentu Transportu może wpłynąć niekorzystnie na pasażerskie operacje do USA obsługiwane przez Air China, China Eastern Airlines, China Southern Airlines i Xiamen Airlines.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Tranzyt nad Polską do Rosji. Polska nie zamknie nieba

Prawo i polityka

Tranzyt nad Polską do Rosji. Polska nie zamknie nieba

Mateusz Kieruzal 27 września 2025

Mołdawia. 11 nowych tras od SkyUp

Pasażer i linie lotnicze

Mołdawia. 11 nowych tras od SkyUp

Mateusz Kieruzal 23 września 2025

Iran Air chce latać do UE. „Bezdowodowe sankcje”

Prawo i polityka

Iran Air chce latać do UE. „Bezdowodowe sankcje”

Mateusz Kieruzal 21 września 2025

Zobacz również:

COMAC redukuje plany produkcyjne

Biznes i przemysł

COMAC redukuje plany produkcyjne

Mateusz Kieruzal 06 października 2025

Trump: Różnorodność uziemiła transport lotniczy

Infrastruktura i lotniska

Trump: Różnorodność uziemiła transport lotniczy

Mateusz Kieruzal 31 stycznia 2025

Donald Trump radzi Boeingowi: Zmieńcie nazwę MAX-ów

Biznes i przemysł

Donald Trump radzi Boeingowi: Zmieńcie nazwę MAX-ów

Tomasz Śniedziewski 16 kwietnia 2019

Pozostałe z wątku:

Tranzyt nad Polską do Rosji. Polska nie zamknie nieba

Prawo i polityka

Tranzyt nad Polską do Rosji. Polska nie zamknie nieba

Mateusz Kieruzal 27 września 2025

Mołdawia. 11 nowych tras od SkyUp

Pasażer i linie lotnicze

Mołdawia. 11 nowych tras od SkyUp

Mateusz Kieruzal 23 września 2025

Iran Air chce latać do UE. „Bezdowodowe sankcje”

Prawo i polityka

Iran Air chce latać do UE. „Bezdowodowe sankcje”

Mateusz Kieruzal 21 września 2025

Zobacz również:

COMAC redukuje plany produkcyjne

Biznes i przemysł

COMAC redukuje plany produkcyjne

Mateusz Kieruzal 06 października 2025

Trump: Różnorodność uziemiła transport lotniczy

Infrastruktura i lotniska

Trump: Różnorodność uziemiła transport lotniczy

Mateusz Kieruzal 31 stycznia 2025

Donald Trump radzi Boeingowi: Zmieńcie nazwę MAX-ów

Biznes i przemysł

Donald Trump radzi Boeingowi: Zmieńcie nazwę MAX-ów

Tomasz Śniedziewski 16 kwietnia 2019

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij